dry-needling

Dry needling is een nieuwe behandelmethode waarbij door middel van een speciale techniek spieren worden aangeprikt die op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een droge steriele naald, er wordt dus geen vloeistof ingespoten. Het wordt in onze praktijk vaak toegepast binnen de manuele therapie.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur!

Bij acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam.
Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortstondig in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt in op bepaalde punten zgn: ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpunt?

Een triggerpunt is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast lokale drukpijn ook vaak ‘referred pain’, uitstralende pijn verderop veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier, pijn ‘op afstand’
• Bewegingsbeperkingen in bijhorende gewrichten
• krachtsverlies in de betrokken spier
• pijnontwijkend gedrag (je gaat anders bewegen)
• koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid ea.
• …

Indicaties?

• Myofaciale spanningspunten of trigger points
  • Tendinopathieën
  • Behandeling van weke delen, spiercontracturen

Contra-Indicaties:

• Huidproblemen
  • Lymfoedeem
  • Neurologische veranderingen van de sensibiliteit tv de huid
  • Tumor
  • Hematoom
  • Angst voor naalden
  • Zwangerschap
  • Psychische problemen
  • Allergie

Waarop is de behandeling gericht?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het precies aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt het aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste punt wordt aangeprikt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid/stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.